اوزون تراپی فتق دیسک کمر
علائم فتق دیسک کمر
فوریه 23, 2021

درمان کمردرد مکانیکی

درمان کمردرد مکانیکی با توجه به علت بوجود آورنده درد با روش های مختلفی انجام می گیرد که فیزیوتراپی و کایروپراکتیک یکی از موثرترین روش های درمانی است.

کمردرد رایج ترین اختلال سیستم اسکلتی _ عضلانی است که بسیاری از افراد در طول زندگی خود آن را تجربه کرده اند و در مواردی می تواند بسیار آزاردهنده باشد و حتی فرد را خانه نشین کند.

کمردردهای مکانیکی به علت بروز مشکلی در ساختار ستون فقرات مانند بیرون زدگی دیسک کمر ، جابجایی دیسک ها و … رخ می دهد ، فشار ناشی از وزن نیز بر ستون فقرات فشار وارد کرده و درد ناشی از کمردرد های مکانیکی را افزایش می دهد ، به همین جهت استراحت و کاهش سطح فعالیت به درمان کمردرد مکانیکی کمک می کند.

درد ناشی از این کمردرد ممکن است تنها در یک قسمت ستون فقرات احساس شود و یا ممکن است به پاها نیز منتشر شود و اعصاب بدن در این مناطق را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

دلایل کمردرد مکانیکی

• وارد شدن ضربه به کمر و ستون فقرات در طی ورزش یا حوادث ناگهانی مانند تصادفات رانندگی
  • انجام تکنیک های ورزشی بطور نادرست
  • پوسچر نامناسب حین انجام فعالیت ها
  • بیرون زدگی دیسک کمر
  • شکستگی مهره ها
  • لغزش مهره ها بر روی هم
  • پیچ‌خوردگی یا کشیدگی در قسمت کمر
  • اسپاسم و سفتی عضلات کمر

• شکستگی فشاری مهره
  • تنگی کانال نخاعی کمری
  • آرتروز ستون فقرات
  • فشردگی عصب سیاتیک
  • خم شدن بیش از حد
  • بلند کردن اجسام به شکل نادرست
  • حمل اجسام سنگین
  • تونوس عضلانی ضعیف
  • فعالیت بیش از حد

درمان کمردرد مکانیکی

فیزیوتراپی موثرترین روش در درمان غیرجراحی مشکلات ارتوپدی از جمله اختلالات ستون فقرات و کمردرد است.

فیزیوتراپی با استفاده از تکنیک ها و مدالیته های مختلف می تواند به درمان عاملی اصلی کمردرد های مکانیکی کمک کرده و شرایط حرکتی بیمار را بهبود می بخشد.

تکنیک های درمان دستی و کایروپراکتیک ستون فقرات ، تمرین درمانی ، لیزر تراپی با لیزر پرتوان ، الکتروتراپی ، مگنت تراپی ، کشش ستون فقرات و گرما درمانی از جمله راهکارهایی هستند که به تسکین کمردرد های مکانیکی کمک زیادی می کنند.

درمان دستی و ماساژ ستون فقرات با افزایش جریان خون در محل درد ، درد را تسکین داده و سفتی عضلات در منطقه دردناک را کاهش می دهد.

لیزر پرتوان دردهای شدیدی را که با سایر روش های درمانی تسکین پیدا نکرده اند را کاهش داده و به تسریع روند بهبودی در بافت هیا آسیب دیده بدن کمک زیادی می کند.

سایر راهکارهای درمانی

استراحت و کاهش سطح فعالیت به مدت چند روز برای فروکش کردن علائم و جلوگیری از تشدید درد و بیماری ضروری است ، البته استراحت مطلق به مدت طولانی توصیه نمی شود ، چراکه استراحت طولانی مدت سبب ضعف عضلات کمر و تشدید مشکلات بیمار می شود.

گرم کردن کمر با استفاده از کمپرس گرم نیز کمک زیادی به تسکین احساس درد خواهد گرد ، گرما همچنین به افزایش دامنه حرکتی ستون فقرات نیز کمک زیادی خواهد کرد.

استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و تزریق داروهای کورتونی نیز در صورت درد شدید برای کمک به تسکین علائم توصیه می شوند.

تزریق گاز اوزون تیز یکی از روش های نوین در درمان کمردرد مکانیکی است که با صلاحدید جراح ارتوپد و در صورتی که جراح ارتوپد تشخیص دهد این تزریق برای بیمار مناسب است انجام می گیرد. ، اوزون تراپی درد بیمار را کاهش داده و فشار ناشی از دیسک بیرون زده بر روس اعصاب را کاهش می دهد. گاز اوزون همچنین سبب افزایش انرژی و اکسیژن در دسترس سلول ها برای ترمیم و بازسازی خود می شود که این امر روند بهبودی را سرعت می بخشد.

جراحی نیز در صورتی که آسیب و بیماری ایجاد شده برای فرد با روش های غیرجراحی قابل درمان و علائم بیمار قابل کنترل نباشد به عنوان آخرین گزینه درمانی انجام می گیرد.

اوزن تراپی دیسک کمر – درمان کمردرد مکانیکی – درمان دیسک کمر بدون جراحی – درمان غیرجراحی دیسک کمر – فیزیوتراپی در خیابان شریعتی