آرتروز زانو چیست؟
سپتامبر 15, 2020

آرتروز مچ پا

علائم آرتروز مچ پا

آرتروز مچ پا ممکن است باعث درد، سفتی و تورم شود، به ویژه پس از پیاده روی یا ورزش. آرتریت اغلب در مچ پا ایجاد می‌شود که در گذشته رگ به رگ شده یا شکسته شده است، بنابراین علائم آرتریت گاهی با یک آسیب قدیمی اشتباه گرفته می‌شود.

ویژگی بارز آرتروز تجزیه غضروف مفصلی است. این نوع غضروف معمولاً سطوح استخوانی را که در مفاصل به هم می رسند را می پوشاند و از آنها محافظت می کند. در مچ پا، یک لایه نازک از غضروف مفصلی پایین استخوان ساق پا و استخوان نازک نی و بالای استخوان تالوس پا را می پوشاند.

غضروف مفصلی ماده ای قوی، انعطاف پذیر و لغزنده است که برای محافظت از استخوان ها در برابر اصطکاک و ضربه طراحی شده است. در آرتروز مچ پا:

غضروف ضعیف یا آسیب دیده است. غضروف مچ پا ممکن است در هنگام شکستگی یا رگ به رگ شدن استخوان آسیب ببیند. علاوه بر این، ترکیب غضروف مفصلی می تواند با افزایش سن یا به دلیل شرایط پزشکی مانند آرتریت روماتوئید تغییر کند.غضروف آسیب بیشتری می بیند. غضروف مفصلی ضعیف یا آسیب دیده نازک یا فرسوده می شود. غضروف ممکن است برای بهبودی تلاش کند. غضروف آسیب دیده ممکن است برای تولید سلول های جدید تلاش کند، اما برای جایگزینی غضروف از دست رفته کافی نیست.

غضروف حاوی اعصاب نیست، بنابراین غضروف آسیب دیده یا از دست رفته خود باعث درد مچ پا نخواهد شد. در عوض، تغییرات در استخوان های زیرین و سایر بافت ها می تواند باعث درد شود.

علائم آرتروز مچ پا

درد مچ پا، سفتی، و ترک خوردن یا ترکیدن مفاصل از علائم کلاسیک آرتروز مچ پا هستند. این علائم اغلب به خاطر یک آسیب قدیمی در اثر بالا سرزنش می شوند. در صورت عدم درمان، این علائم می توانند به تدریج بدتر شوند و شروع به تداخل با فعالیت های روزمره کنند.

درد یکی از شایع ترین علائم آرتروز مچ پا است، اما موارد دیگر نیز وجود دارد. شناخت این علائم می تواند به درمان زود هنگام کمک کند.

درد مچ پا
افراد ممکن است در ناحیه ساق پا (درشت نی)، پشت پا یا وسط پا دچار درد شوند. درد ممکن است دردناک و مبهم یا تیز و شدید باشد. درد ممکن است بیاید و برود یا ممکن است سطح درد مزمن کم همراه با شعله ور شدن متناوب درد شدیدتر وجود داشته باشد. در مراحل اولیه، بسیاری از بیماران گزارش می‌دهند که درد را تنها پس از فعالیت‌های خاصی که بر مفصل مچ پا فشار می‌آورد، مانند دویدن یا پیاده‌روی طولانی تجربه می‌کنند. به طور معمول، این درد مچ پا را می توان با استراحت، بالا بردن پا و کمپرس یخ کاهش داد.

سفتی مچ پا
تورم مفاصل و اصطکاک استخوان، مچ پا را سفت و انعطاف‌پذیرتر می‌کند. دامنه حرکتی مچ پا در اثر آرتروز مچ پا ممکن است محدودتر شود و نشان دادن و خم کردن پا یا حرکت پا به پهلو را دشوار کند.

تورم مچ پا
تورم مچ پا نیز از علائم آرتروز مچ پا است. هنگامی که غضروف مچ پا از بین می رود، استخوان های نازک نی، درشت نی و تالوس می توانند به هم ساییده شوند و در نتیجه تحریک شوند. مچ پا ممکن است در تلاش برای کاهش اصطکاک، مایع مفصلی اضافی تولید کند. این مایع اضافی منجر به تورم می شود.

بی ثباتی مچ پا
راه رفتن ممکن است گهگاه باعث قفل شدن یا کمانش مچ پا شود و به طور بالقوه باعث بیرون آمدن یا داخل شدن مچ پا شود.

راه رفتن تحت تأثیر قرار می گیرد
آرتروز مچ پا در موارد شدید و پیشرفته می تواند باعث شود که غضروف مچ پا به طور غیر یکنواخت خراب شود. استخوان ها و مواد مفصلی می توانند در تلاشی برای جبران زوال ناهموار جابجا شوند. این می تواند بر نحوه راه رفتن فرد تأثیر بگذارد و در نهایت حتی باعث آرتروز در مفاصل زانو و ران شود.

عدم تحرک علائم را بدتر می کند
مچ پاها ممکن است پس از عدم فعالیت طولانی مدت سفت شوند. افراد مبتلا به آرتروز مچ پا ممکن است متوجه شوند که سفتی و درد زمانی که سعی می کنند صبح ها از رختخواب بلند شوند یا بعد از یک دوره طولانی نشستن از روی صندلی بیرون بیایند، بیشتر قابل توجه است.

علائم آرتروز مچ پا – فیزیوتراپی مچ پا – فیزیوتراپی ورزشی