فیبرومیالژیا چیست؟

فتق دیسک کمر چیست؟
دسامبر 4, 2021

فیبرومیالژیا چیست؟

فیبرومیالژیا چیست؟ فیبرومیالژیا نوعی آرتریت (بیماری مفاصل) نیست، بلکه یک اختلال عضلانی است. فیبرومیالژیا و آرتریت می توانند باعث درد و خستگی قابل توجهی شوند و همچنین در توانایی فرد برای انجام فعالیت های روزانه اختلال ایجاد کنند.

فیبرومیالژیا یک بیماری است که باعث درد مزمن در عضلات و رباط ها می شود. اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا را زنان در اواسط ۳۰ سالگی تا اواخر ۵۰ سالگی تشکیل می دهند.

علاوه بر درد و سفتی مزمن عضلانی، این بیماری همچنین می تواند باعث خستگی، اختلالات خواب، افسردگی و ناتوانی در تفکر واضح شود.

دلایل فیبرومیالژیا چیست؟

در برخی از بیماران فیبرومیالژیا، سطح سیگنال شیمیایی عصبی به نام ماده P وجود دارد که سیگنال‌های درد را تقویت می‌کند.

در حالی که هیچ دلیل شناخته شده ای برای فیبرومیالژیا وجود ندارد، تحقیقات اخیر حقایق جدیدی را در مورد این بیماری نشان داده است. یکی از اکتشافات جدید این است که افراد مبتلا به فیبرومیالژیا درد را متفاوت پردازش می کنند. سطح ماده شیمیایی موجود در مایع مغزی نخاعی (CSF) به نام ماده P که تکانه های درد را به مغز منتقل می کند، در افراد مبتلا به این بیماری سه برابر بیشتر از افرادی است که این بیماری را ندارند. این به احتمال زیاد باعث می شود که فرد مبتلا به فیبرومیالژیا درد را با شدت بیشتری تجربه کند.

سایر محققان معتقدند فیبرومیالژیا به دلیل کمبود خواب عمیق ایجاد می شود. در مرحله ۴ خواب است که عضلات از فعالیت روز قبل بازیابی می شوند و بدن خود را سرحال می کند. مطالعات خواب نشان می دهد که با ورود افراد مبتلا به فیبرومیالژیا به مرحله ۴ خواب، برانگیخته تر می شوند و خواب سبک تری دارند. حتی اگر ممکن است برای مدت طولانی بخوابند، خواب بی کیفیتی دارند.

عوامل خطر فیبرومیالژیا

عوامل خطر فیبرومیالژیا شامل داشتن سابقه خانوادگی فیبرومیالژیا در یکی از بستگان یا اعضای خانواده، ضربه جسمی یا عاطفی و داشتن اختلال خواب است.

علائم فیبرومیالژیا چیست؟

• نقاط حساس فیبرومیالژیا معمولا در اطراف آرنج، شانه ها، زانوها، باسن، پشت سر و کناره های استخوان سینه قرار دارند.
  • درد: بارزترین علامت فیبرومیالژیا درد گسترده است. بر خلاف آرتریت، ناراحتی در مفاصل نیست، بلکه در عضلات و رباط ها است. درد معمولا در گردن، شانه ها، پشت و باسن قرار دارد. همچنین حساسیت منتشری وجود دارد که گویی بخش‌های حسی سیستم عصبی بسیار حساس هستند. این حساسیت در صبح ها بدتر می شود و به صورت آنفولانزا مانند، سوزش، ضربان، درد یا ضربه زدن توصیف شده است.
  • خستگی: یکی دیگر از شکایات مکرر مرتبط با فیبرومیالژیا، خستگی است. در واقع، آنقدر رایج است که برخی از پزشکان فکر می‌کنند فیبرومیالژیا و سندرم خستگی مزمن همان بیماری‌ها هستند. شدت خستگی می تواند از خفیف تا ناتوان کننده متغیر باشد. در شکل بدتر، خستگی می تواند آنقدر ناتوان کننده باشد که برخی افراد در حفظ شغل خود دچار مشکل شوند. هیچ مقدار خواب شبانه یا استراحت در روز برای تسکین مفید نیست.
  • فیبروفوگ: یکی دیگر از علائم رایج، گیجی ذهنی است که برخی افراد آن را فیبروفوگ می نامند. این به ناتوانی در تمرکز، از دست دادن حافظه و افسردگی است که با فیبرومیالژیا رخ می دهد.
  • اختلال خواب
  • عصبی بودن
  • بی حسی
  • اختلالات روده از جمله سندرم روده تحریک پذیر (IBS).

روش های درمان

اگرچه هیچ درمانی برای فیبرومیالژیا وجود ندارد، درمان خانگی می تواند برخی از علائم را تسکین دهد.

مهمترین درمان برای درد عضلانی فیبرومیالژیا، ورزش منظم و کم تاثیر است. منظم و سالم نگه داشتن ماهیچه ها با ورزش سه بار در هفته میزان ناراحتی را کاهش می دهد. مهم است که تمرینات کم استرس مانند پیاده روی، شنا، ایروبیک در آب و دوچرخه سواری را به جای تمرینات فشاری عضلانی مانند تمرین با وزنه امتحان کنید. علاوه بر کمک به تندرستی، ورزش های منظم همچنین می توانند سطح انرژی را افزایش داده و به خواب کمک کنند و بخش مهمی از درمان فیبرومیالژیا بدون دارو است.

حرارت اعمال شده به عضلات دردناک، تمرینات کششی (پیلاتس یکی از اشکال ورزش است که ممکن است مفید باشد)، ماساژ از جمله راهکارهای فیزیوتراپی در تسکین علائم فیبرومیالژیا هستند. بیوفیدبک و تکنیک های آرام سازی و سوزن خشک نیز از جمله روش هایی هستند که به تسکین علائم در بیماران کمک می کنند ، این درمان ها علاوه بر کاهش درد، تعداد نقاط حساس را نیز کاهش می دهند.

فیزیوتراپی در ظفر – فیزیوتراپی در خیابان شریعتی – فیزیوتراپی خوب در تهران