دلایل کمردرد
لیزر درمانی دیسک کمر
آگوست 24, 2019

فیزیوتراپی دیسک گردن

فیزیوتراپی دیسک گردن بهترین روش درمان غیرجراحی دیسک گردن است که با مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی سینوهه (مرکز تخصصی درمان دیسک کمر و دیسک گردن بدون جراحی ) ارائه می شود.

دیسک های بافت هایی دارای خاصیت ارتجاعی هستند که بین مهره ها در ستون فقرات قرار داشته و به جذب شوک ها و فشارهایی که به مهره ها وارد می شود کمک کرده و از این طریق از آسیب دیدگی مهره ها جلوگیری و از آن ها محافظت می کنند.

در صورتی که عاملی سبب وارد شدن فشار بیش از حد به دیسک شده و منجر به آسیب دیدگی و پارگی دیسک شود ماده ژلاتینی مانند درون دیسک از محل خود خارج می شود که این وضعیت می تواند سبب وارد شدن فشار به ریشه ها و اعصاب نخاعی که از آن ناحیه عبور می کنند شود ، در این وضعیت درد و مشکلات حسی و حرکتی برای بیمار رخ خواهد داد.

فیزیوتراپی دیسک گردن در بسیاری از مبتلایان به این عارضه می تواند مشکلات ایجاد شده را تخفیف داده و نیاز بیمار به انجام جراحی را به حداقل برساند.

بیرون زدگی یا هرنی دیسک گردن به دو صورت ناگهانی و یا تدریجی رخ می دهد ، در نوع تدریجی عواملی مانند افزایش سن سبب فرسودگی تدریجی دیسک و پارگی آن شده و در نوع ناگهانی وارد شدن فشار شدید به مهره ها به دلایلی مانند بلند کردن اجسام بسیار سنگین سبب آسیب دیدگی دیسک و بیرون زدگی ماده میانی آن می شوند.

فتق دیسک گردن که در بین مهره های ۴ تا ۶ گردنی شایع تر است اغلب در سنین ۴۰ تا ۶۰ سال رخ می دهد و خوشبختانه در بسیاری از موارد با راهکارهای فیزیوتراپی دیسک گردن قابل کنترل و بهبود است.

افزایش سن و فرسودگی تدریجی دیسک یکی از مهم ترین عواملی است که خطر بروز این آسیب را به همراه دارد ، چرخش و حرکات ناگهانی گردن ، وارد شدن ضربه شدید به گردن ،
قرار گرفتن گردن در وضعیت نامناسب و تحت فشار به مدت طولانی
فیزیوتراپی دیسک گردن
پزشک برای تشخیص بیرون زدگی دیسک ، محل و شدت آن از روش های تصویربرداری همچون اسکن ام آر آی ، سی تی اسکن و آزمایش میلوگرام استفاده می کند.

علائم فتق دیسک گردن

• احساس درد شدید در گردن
  • ناتوانی حرکت دادن گردن و یا چرخاندن و خم کردن گردن به طرفین به دلیل وجود درد
  • انتشار درد به شانه های ، دست ها و …
  • تشدید درد با حرکت دادن گردن یا چرخش آن به طرفین
  • کاهش قدرت دست ها
  • گزگز کردن و بی حسی دست ها
  • سردرد و سرگیجه

فیزیوتراپی دیسک گردن

فیزیوتراپی یکی از موثرترین روش های درمان غیرجراحی دیسک کمر و گردن شناخته می شود و نیاز به انجام اعمال جراحی پرهزینه و پرعارضه را به حداقل می رساند.

فیزیوتراپیست برای کمک به بیمار مبتلا به بیرون زدگی از دیسک از متدها و مدالیته های مختلفی همچون لیزر پرتوان ، مگنت تراپی ، الکتروتراپی ، درمان های دستی و تمرینات ورزشی استفاده می کند.

لیزر پرتوان نقش موثری در تسریع فرایند های ترمیمی در بافت های مختلف بدن داشته و در تسکین سریع دردهایی که با سایر روش ها بهبود نیافته اند نیز موثر است.

استراحت دادن به گردن با استفاده از آتل ، استفاده از داروهای ضدالتهابی و تسکین دهنده درد، استفاده از گردن بند طبی ، استفاده از کمپرس گرم و سرد از دیگر راهکارهایی هستند که به تسکین علائم دیسک گردن کمک می کنند.

تمرینات فیزیوتراپی علاوه بر کمک به بهبود دامنه حرکتی گردن و بهبود حرکات آن به تخفیف علائم بیمار نیز کمک می کند.

درمان دیسک گردن با اوزون نیز روشی نوین و موثر در درمان این عارضه است که در کلینیک فیزیوتراپی سینوهه تحت شرایط کاملا بهداشتی و توسط پزشک ارتوپد انجام می گیرد.

اوزون تراپی – درمان دیسک با اوزون – درمان دیسک کمر با اوزون – درمان دیسک گردن بدون جراحی