فتق دیسک کمر و درمان غیر جراحی آن

3. بیماری ها
  4. فتق دیسک کمر و درمان غیر جراحی آن
فتق دیسک کمر

دیسک بین مهره ای بطور طبیعی وجود دارد و آن چیزی که به عنوان بیماری در بین مردم شناخته شده است در واقع فتق و بیرون زدگی دیسک کمر است.

دیسک بالشتک های لاستیکی نرم و ژلاتینی مانند است که بین استخوان های ستون مهره ها قرار دارد.

دیسک کمر به دور نخاع پیچیده و وظیفه جذب شوک های وارده به ستون مهره ها و کمر را بر عهده دارند.

دیسک ها نقش مهمی در حرکت طبیعی و راحت مهره‌ ها بر روی یکدیگر و خم و راست شدن و چرخش کمر دارند.

دیسک ها توسط رباط های متصل کننده استخوان های نخاع به هم پیوسته بوده و نقش ضربه گیری در ستون مهره ها و پیشگیری از آسیب های احتمالی کمر و ستون فقرات را دارند.

حرکات ناگهانی یا بلند کردن و حمل اجسام سنگین می تواند با آسیب به دیسک کمر همراه باشد.

کمردرد رایج ترین درد سیستم اسکلتی بدن است که دلایل مختلفی از جمله هرنی دیسک کمر ، تنگی کانال نخاعی و آرتروز کمر می توانند سبب بروز آن شوند.

افزایش سن به دلیل اینکه سبب کاهش آب دیسک کمر می شود یکی از مهم ترین عواملی است که ریسک آسیب پذیری دیسک کمر را افزایش می دهد.

گاهی درد دیسک کمر بحدی شدید می شود که فرد را بطور کامل خانه نشین می کند.

معاینه فیزیکی در کنار روش های تشخیصی مانند رادیوگرافی، سی تی اسکن، ام آرآی، میلوگرافی و نوار عصب و عضله برای تشخیص دقیق دیسک کمر و تعیین شدت و محل دقیق آسیب به پزشک کمک زیادی می کند.

درمان غیر جراحی دیسک کمر با روش های فیزیوتراپی کمر بدون قرار گرفتن در معرض انواع عوارض روش های جراحی می تواند مشکلات بیماران مبتلا به دیسک کمر را به حداقل برساند.

فیزیوتراپی دیسک کمر موثرترین درمان غیر جراحی دیسک کمر است که با روش های موثر به کاهش درد و از بین بردن علائم بیماران کمک می کند.

درمان فتق دیسک کمر با روش های غیر جراحی از جمله فیزیوتراپی دیسک کمر بدون داشتن عوارض ناشی از جراحی های باز می تواند به بهبود شرایط بیماران مبتلا و درمان دیسک کمر کمک کند.

فتق دیسک کمر

فتق دیسک کمر با چه علائمی همراه است؟

• کمردرد مزمن و ناتوان کننده
  • انتشار درد به سایر اندام ها از جمله دست، پا و لگن
  • ضعف ، بی حسی و گزگز کردن اندام ها
  • واکنش هایی مانند عطسه و سرفه سبب تشدید درد می شوند.
  • تشدید درد با حرکات کمر
  • درد حین راه رفتن و ایستادن
  • تشدید درد پس از استراحت و خوابیدن (اغلب بیماران از درد شدید صبحگاهی شکایت می کنند)

فتق دیسک کمر به چه دلایلی رخ می دهد؟

• وارد شدن آسیب و ضربه مستقیم به دیسک کمر
  • وارد شدن فشار بیش از حد به کمر و دیسک بین مهره ای
  • حرکات ناگهانی و شدید کمر
  • افزایش سن و کاهش آب دیسک
  • بلند کردن و حمل اجسام سنگین

چه عواملی ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند؟

• قوز کردن و سایر عادات نادرست
  • خم شدن بیش از حد از کمر
  • فعالیت های ورزشی و شغلی که سبب وارد شدن فشار بیش از حد و طولانی مدت به دیسک کمر می شود.
  • چاقی و اضافه وزن
  • عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی ابتلا به بیرون زدگی دیسک کمر

عوارض شایع فتق دیسک کمر

• اختلال در انجام فعالیت های روزمره
  • اختلال در کنترل ادرار و مدفوع
  • ضعف و بی حسی شدید در اندام های تحتانی
  • از دست دادن حس اندام های تحتانی بطور موقتی یا دائمی
  • فلج شدن موقتی یا دائمی اندام ها

درمان غیر جراحی دیسک کمر

در کلینیک فیزیوتراپی سینوهه از بروز ترین و پیشرفته ترین متده ها و تجهیزات برای درمان غیر جراحی دیسک کمر استفاده می شود.

درمان دیسک کمر با روش هایی همچون فیزیوتراپی و تمرین درمانی در اغلب موارد موثر واقع شده و از انجام اعمال جراحی که در بسیاری موارد عوارض زیادی برای بیماران به همراه دارد جلوگیری می کند.

متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی در شمال تهران با استفاده از تکنیک های درمان دستی و کایروپراکتیک و استفاده از تجهیزاتی همچون لیزر پرتوان و مگنت تراپی به درمان دیسک کمر کمک می کنند.

تمرین درمانی بخش مهمی از درمان دیسک کمر را شامل می شود که توسط فیزیوتراپیست به بیمار آموزش داده می شود.

بیماران مبتلا به فتق دبیسک کمر را تا زمان بهبودی کتامل باید از فعالیت خود کاسته و انجام هرگونه فعالیتی که سبب وارد آمدن فشار به دیسک بین مهره ای می شود را به حداقل برسانند.

استفاده از کمپرس گرم و گرفتن دوش آب گرم نیز می تواند به تسکین درد بیمار کمک کند.

در کلینیک فوق تخصصی دیسک کمر و گردن سینوهه از بروز ترین تکنیک های درمانی و پیشرفته ترین تجهیزات فیزیوتراپی در زمینه درمان غیر جراحی دیسک کمر استفاده می شود.

آدرس : تهران ، خیابان شریعتی ، بالاتر از ظفر ، کوچه صادقیان ، پلاک ۶ ، واحد ۷

تلفن تماس جهت مشاوره فیزیوتراپی و رزرو نوبت فیزیوتراپی : ۰۲۱۲۶۷۰۱۲۷۲ – ۰۹۱۲۷۳۷۰۲۷۱